W czasach, gdy na Reddicie i Quorze setki wątków poświęcone są temu, jak dokładnie zaprojektować jeden przycisk, by był estetyczny i wyglądał zachęcająco, tytuł tego artykułu może być mylący. Przecież średnio co kwartał zastanawiamy się jak sprawić, by tworzone strony internetowe były estetyczne, jak zgrać je kolorystycznie, i jak mieć pewność, że jesteśmy na bieżąco ze wszystkimi trendami w tej dziedzinie. Teraz jednak będziemy mówić o czymś nieco innym – o istocie UX designu i tym, o czym wielu z UX designerów zapomina.
O UX designie pisaliśmy już wiele – nie bez powodu. To obecnie jedno z najbardziej popularnych zagadnień związanych z projektowaniem stron internetowych, a o ogromnej wadze odpowiedniego UX designu wiedzą już wszyscy, którym zależy na tym, by ich klienci zapoznali się z ich ofertą i nie opuścili ich aplikacji czy portalu w poszukiwaniu przyjaźniejszej, bardziej intuicyjnej alternatywy. Wspominaliśmy też o tym, dlaczego UX design i UI design nie powinny być stawiane tak często obok siebie, a szczególnie jako synonimy.
Przebieg pracy UX i UI designera – w skrócie
Mimo to wiele osób w dalszym ciągu zakłada, że i jedno, i drugie, polega po prostu na stworzeniu „przyjaznych stron”. Jeżeli nadal zastanawiasz się, w jaki sposób w dwóch zdaniach wytłumaczyć komuś czym różni się UX od UI, a nie chcesz posługiwać się przestarzałym (i, tak naprawdę, nieprawidłowym) obrazkiem z butelkami keczupu – spróbuj w ten sposób. Wyobraź sobie, że masz za zadanie przygotować świetne siodło dla osoby, która będzie rozpoczynać jazdę konno.
Jako UX designer - stworzysz jego model, zadbasz o to, by było wykonane z materiału, który nie będzie zbyt śliski i sprawdzisz, czy jest odpowiednio wyprofilowane. Później zadbasz o lejce, które będą pewnie i wygodnie układały się w dłoni i nie narażały rąk na skaleczenia, gdy pociągnie się zbyt mocno. Następnie, jako UI designer, dopytasz dokładnie znajomego jaki kolor mu odpowiada, czy siodło ma być matowe, czy błyszczące, czy lejce dobrze z nim się komponują i czy całość wygląda elegancko i odpowiednio luksusowo.
Czy UX designerzy wiedzą co robić?
Ale przecież skoro interesujesz się UX designem – to dobrze o tym wiesz! Dlaczego zatem tak wielu doświadczonych UX designerów poświęca zbyt wiele czasu na to, by dopracować to, by ich strony internetowe były estetyczne, skoro sami dobrze wiedzą, że świetnie dopracowany UX nie jest równoznaczny z doskonałym UI?
UX design – nauka od najlepszych
Wystarczy spojrzeć na jedne z najpopularniejszych stron, które są nieodłącznym elementem życia milionów użytkowników. Okazuje się, że wiele z nich jest po prostu… Brzydkich. Mało tego – jeżeli zastanowimy się nad portalami takimi jak Reddit, eBay czy Amazon – nie tylko nie podążają one za żadnymi wskazówkami na temat trendów w web designie, ale wręcz często wydają się nieintuicyjne a nawigacja po nich bywa uciążliwa. Prawdopodobnie pierwszy, lepszy stażysta były w stanie stworzyć bardziej elegancką, minimalistyczną i przyjemną w odbiorze stronę – dlaczego więc największe firmy i portale nie chcą wprowadzić takich zmian?
Prawdopodobnie dlatego, że wiedzą, że czasem świetnie przemyślany i sprawdzony UX okazuje się dużo ważniejszy niż wygląd przycisków, kolorystyka strony oraz jej nowoczesny układ. A UX design wykracza daleko poza to, co dzieje się na ekranie, i bierze pod uwagę ogół doświadczeń użytkownika – a tym samym jego komfort psychiczny, to, jaką drogą dotrze na stronę, skąd o niej usłyszał, jak szybko chce dokonać wyboru na temat tego, co zakupy, w jakich warunkach będzie z niej korzystał, a dobry UX designer przemyśli nawet… Ile osób będzie zatrudnionych do obsługi klienta, by komfort użytkownika nie spadł, gdy będzie zbyt długo czekał na odpowiedź na zadane pytanie.
Bezpieczeństwo a UX design
Kolejnym ważnym aspektem, jaki często jest pomijany przy tworzeniu stron, szczególnie tych, które oferują sprzedaż pewnych produktów lub usług, jest poczucie bezpieczeństwa. Ma to szczególne znaczenie w dobie dynamicznego rozwoju technologii mobilnych i tego, że do przeglądania usług i produktów wykorzystujemy prostsze wersje stron lub aplikacje. Oswoiliśmy się już z kupowaniem przez komputer, ale gdy aplikacja na telefon prosi nas o podanie numeru karty kredytowej lub gdy, przełączając na tablecie między Facebookiem a Spotify, musimy zrobić przelew za mieszkanie – nadal odczuwamy lekki niepokój.
Mimo tego, że zgodnie z badaniami UX Measure aż 63% użytkowników finalizuje zakupy przez urządzenia mobilne, a ponad 66% - chce dokonać zakupy lub zdecydować się na daną usługę jeszcze tego samego dnia, bardzo wiele stron i aplikacji nadal nie zapewnia w odpowiedni sposób swoich użytkowników o bezpieczeństwie.
Zadbaj o komfort użytkownika
Tutaj właśnie okazuje się, co jest asem w rękawie takich portali jak Amazon. Od samego początku jesteśmy informowani o tym, że w każdym momencie na nasze pytania odpowie wykwalifikowana osoba, strona wielokrotnie pyta nas o to, czy jesteśmy pewni zakupu, wszystkie informacje na temat zwrotu, rodzaju płatności i zabezpieczeń są wyraźnie widoczne i umiejscowione w strategicznych miejscach.
Podobnie sprawa wygląda z newsletterami i podawaniem danych osobowych – dobry UX designer przemyśli to, że warto zrezygnować czasem z minimalistycznego, pięknego designu strony na rzecz dużej informacji na temat tego, że poufne informacje nie będą w żaden sposób przekazywane osobom trzecim ani wykorzystywane bez zgody użytkownika.
Nie bój się konfrontacji z klientem
Bardzo często pokutuje jeszcze zdanie mówiące o tym, że „klient – nasz pan”. Jeżeli mamy zlecenie dotyczące stworzenia funkcjonalnej strony internetowej, a klient nie do końca zdaje sobie sprawy z tego, na czym polega istota UX designu, tworzymy po prostu kolejną, podobną, minimalistyczną i estetyczną stronę, nie szukając innowacyjnych rozwiązań. A to właśnie wyjście poza samo projektowanie witryny jest tym, co odróżnia świetnego UX designera od przeciętnego i powtarzalnego. Nie bój się zasugerować zmian, pytać o dodatkowe dane. Może zadbajcie o to, by poinformować użytkownika, kto dokładnie z obsługi klienta będzie z nim rozmawiał, by czuł, że ma kontakt z prawdziwą, żywą osobą? Może zasugerujesz, że po minucie spędzonej na stronie automatycznie będzie pojawiało się okienko z botem, który będzie próbował pomóc użytkownikowi w nawigacji po stronie? Może musisz po prostu uwzględnić w swoim projekcie coś, czego nie zauważyła konkurencja, jak na przykład udogodnienia dla osób z zaburzeniami wzroku lub problemami z nawigacją po stronie?