Już dawno minęły czasy, w których portale społecznościowe służyły tylko do odnawiania dawnych znajomości, publikowania zdjęć z wakacji i podglądania życia naszych bliższych i dalszych znajomych. Nie tylko największe korporacje, ale również pojedyncze, prywatne marki zauważyły jak ogromny potencjał tkwi w komunikacji przez kanały social media z obecnymi oraz przyszłymi klientami. Stając się częścią życia swoich odbiorców – będąc obecnymi na ich „feedzie” czy „wallu” od świtu do zmierzchu – można zbudować znacznie większe przywiązanie do firmy niż dzięki jakiejkolwiek innej reklamie. Niezależnie od tego, czy dopiero myślisz o założeniu swojego fanpage, który pozwoli Cię odnaleźć w otchłani Facebooka, a może już teraz masz firmowy profil – zebraliśmy dla Ciebie pięć podstawowych, często popełnianych błędów, przez które nie tylko nie poprawisz swojego wizerunku w internecie, ale wręcz sobie zaszkodzisz.
Publikowanie nieciekawych treści
Nijakie życzenia wesołych świąt, wrzucona raz na trzy miesiące informacja o nowym produkcie lub uporczywe, powtarzalne reklamy – chyba żadna z tych rzeczy nie zachęciłaby Cię do tego, by aktywnie śledzić poczynania danej marki w internecie. A mimo tego bardzo wiele firmowych fanpage jest wypełnionych materiałami, które są pozbawione ciekawych treści i które nie wydają się atrakcyjne dla żadnego odbiorcy. Postaraj się tworzyć unikatowe, ciekawe wpisy, pokaż swoją pracę od nietypowej strony, zwracaj uwagę na ortografię i odpowiednią gramatykę, zadawaj swoim odbiorcom pytania – śledź poczynania dużych marek i zobacz, w jaki sposób tworzą one ciekawą, niepowtarzalną treść na swoich fanpage. Spraw, żeby to Twój klient chciał oglądać Twoje reklamy i codziennie widzieć Twoją markę na swoim ekranie!
Ignorowanie roli komunikacji
Często popełnianym przez wielu właścicieli firm oraz freelancerów błędem jest to, że na swoim profilu firmowym nie robią nic innego poza biernym wrzucaniem treści. Publikują dane, nowe projekty lub informacje… I są zaskoczeni tym, że liczba polubień strony utrzymuje się na tym samym poziomie od miesięcy. Kłopot często tkwi w tym, że administratorzy i redaktorzy fanpage nie angażują w żaden sposób swoich czytelników. Ewentualne pytania i komentarze pozostawiają bez odpowiedzi, nie publikują postów, które w jakikolwiek sposób zachęciłyby użytkowników do udzielania się – a tym samym sprawiają, że zasięgi strony tkwią w miejscu a fanpage nie dociera do żadnych nowych odbiorców.
Pamiętaj o roli visual content marketingu
Jeżeli tworzysz ciekawe, unikatowe treści oraz angażujesz w życie fanpage swoich odbiorców, a mimo tego zaangażowanie jest nikłe a polubień nie przybywa – może kłopot tkwi w tym, że przygotowane przez Ciebie materiały są mało atrakcyjne wizualnie. Na swojej tablicy użytkownik Facebooka codziennie widzi setki wpisów - kluczowe jest wyróżnienie się i zwrócenie na siebie jego uwagi. Postaw na infografiki, zdjęcia i przykuwające wzrok grafiki, i pamiętaj o tym, że na ogół masz tylko ułamek sekundy uwagi Twojego potencjalnego klienta na to, by zainteresował się Twoją marką.
Brak inwestowania w reklamy
Niezależnie od tego jak bardzo atrakcyjne dla odbiorcy treści tworzysz – pamiętaj o tym, by pewien fragment miesięcznego budżetu na marketing przeznaczyć na posty sponsorowane na Facebooku. To nieoceniony sposób na to, by stosunkowo niewielkim kosztem dotrzeć do znacznie większej ilości potencjalnych klientów. Dodatkowo w przypadku zwykłych reklam – w magazynach, telewizji czy na billboarach – właściciele firm nie mieli większego wpływu na to, kto będzie odbiorcą ich materiałów reklamowych. Na Facebooku masz możliwość dokładnego określenia wieku, płci, miejsca zamieszkania czy zainteresowań osób, którym wyświetlane będą Twoje reklamy – w ten sposób dotrzesz dokładnie do tych osób, które mogą być zainteresowane Twoimi usługami czy produktami.
Oczekiwanie dużych efektów w krótkim czasie
Tak jak każdy etap budowania swojego wizerunku – również fanpage na Facebooku wymaga zaangażowania odpowiedniej ilości czasu i uwagi. Oczywiście, możesz zainwestować dużo środków w reklamy i posty sponsorowane, ale ważniejsze powinno dla Ciebie być to, by budować świadomą i zaangażowaną grupę odbiorców, a nie tylko patrzeć na samą liczbę polubień. Obserwuj reakcje użytkowników, sprawdzaj, które posty cieszą się największą popularnością, które zdobyły największy zasięg, były żywo komentowane oraz licznie udostępniane. Dopracowanie odpowiedniej dla Ciebie strategii może zająć nawet całe miesiące – ale z pewnością się opłaci.
Brak informacji kontaktowych
Pamiętaj o tym, by Twoje działania marketingowe się wzajemnie uzupełniały. Tworząc rozbudowany fanpage na Facebooku nie zapomnij umieścić istotnych danych kontaktowych oraz informacji o swojej firmie – podaj swoją stronę internetową, telefon kontaktowy, adres mailowy oraz inne miejsca w internecie, w których może Cię znaleźć Twój odbiorca. Jednocześnie nie zapomnij o podaniu na swojej wizytówce oraz witrynie namiarów na swój fanpage!