Masz już konto? Zaloguj się
Artykuły

5 rzeczy które programista musi wiedzieć o marketingu

Opublikowany 31 sierpnia 2023

Jako programiści niemal cały czas mamy bezpośredni lub pośredni kontakt z działem marketingu. Często prośby o nowe funkcje, integracje czy pozornie nieistotne poprawki, są źródłem frustracji i problemów w komunikacji. Za chwilę opowiem Ci o najważniejszych rzeczach, które pomogą Ci zrozumieć szerszy kontekst i tym samym pozytywnie wpłyną na Twoją pracę.

Jaką rolę pełni marketing w firmie?

Marketing może realizować różne cele. W większości przypadków odgrywa kluczową rolę w biznesie ze względu na znaczne przełożenie działań marketingowych na wyniki finansowe.

Może to oczywiste ale warto podkreślić, że bez dobrej sprzedaży i marketingu nie ma firmy a tym samym naszej pracy. Wszystko jest po coś i łatwo zapomnieć że nasza praca również odgrywa konkretną rolę i nie jest oderwana od reszty.

W związku z tym że w przypadku marketingu często mówimy o budżetach na konkretne działania i mierzeniu ich skuteczności poprzez ROI (Return of Investment - zwrot z inwestycji), kluczowe jest tutaj odpowiednie gromadzenie danych oraz upewnienie się że wszystko działa jak należy by nie przepalać bez sensu budżetu.

Wskaźniki

Marketing wykorzystuje różne wskaźniki do mierzenia swojej skuteczności. Jednymi z najważniejszych pojęć z jakimi się spotkasz to tzw. konwersja, czyli wykonanie ustalonej akcji końcowej, np. zapisanie się na listę mailową.

Poza tym mamy np. UU - unique users, PV - page views, CTR - click through rate czy wskaźniki specyficzne dla modelu biznesowego np. MRR (monthly recurring revenue) lub Churn Rate (wskaźnik reprezentujący klientów, którzy zrezygnowali z usługi / produktu w określonym czasie).

Najważniejsze jest to aby przynajmniej poznać definicję wskaźników w oparciu o które działa marketing w firmie w której pracujemy. Będzie to miało pozytywny wpływ na wymianę informacji i lepsze zrozumienie szerszego kontekstu.

Wiesz doskonale że zupełnie inaczej pracuje się nad czymś gdy dobrze rozumiemy DLACZEGO to jest ważne niż w sytuacji gdy widzimy, że nie ma to sensu. Sens może być. Tylko nie zawsze go widzimy.

Lejki konwersji

W marketingu funkcjonuje pojęcie lejka marketingowego, którego działanie opiera się o podział działań na etapy. Przykładowo przeprowadzana kampania może na początkowym etapie docierać do szerokiego grona odbiorców, z których tylko część przejdzie na stronę, z czego tylko część zostawi adres e-mail i tylko niektórzy kupią produkt.

Jak widzisz mamy tu etapy na przestrzeni których odpadają kolejni użytkownicy a wszystko dąży do realizacji określonego celu.

Dlaczego to jest ważne? Ponieważ każdy z tych etapów odgrywa określoną rolę a całość musi działać jak najlepiej. Przykładowo jeżeli formularz na stronie zawiera błędy, może skutecznie zniszczyć cały wysiłek włożony w pozostałe etapy i tym samym pracę nad całą kampanią.

Gra detali

Bardzo często w marketingu ogromną rolę odgrywają detale. Przykładem może być nieprawidłowe przesyłanie danych do np. Google Analytics, co skutkuje błędnymi raportami na podstawie których wyciągane są niewłaściwe wnioski.

Jednocześnie mały detal może wiele zmienić na plus. Np. dodanie przycisku odsyłającego do skrzynki pocztowej, który pojawia się po zapisie na newsletter, zwiększa liczbę maili które zostały potwierdzone (tzw. double opt-in).

Zatem jeżeli dział marketingu zwraca uwagę na konkretny problem, który wydaje się nic nie znaczącym detalem, spróbuj w pierwszej kolejności zrozumieć dlaczego jest to ważne. Pamiętaj też że marketing nie ma głębokiej wiedzy na temat technologii. Możesz to wykorzystać oferując alternatywne rozwiązania lub wręcz sugerować nowe działania, które przyczynią się do ogólnego sukcesu firmy.

Takie wychodzenie z inicjatywą praktycznie zawsze jest mile widziane i sam spotkałem się z sytuacjami, gdzie otwierało to zupełnie nowe możliwości rozwoju kariery.

Element całości

Na koniec dnia we wszystkim co teraz piszę najważniejsze jest podkreślenie tego, że marketing jest elementem większej układanki w skład w której wchodzi również development i rozwój produktu. Jedno bez drugiego nie może funkcjonować poprawnie.

Nie musisz rozumieć wszystkiego i posiadać szerokiej wiedzy na tematy w których się nie specjalizujesz. Natomiast zadbaj o zrozumienie kontekstu i spróbuj postawić się po stronie marketingu. W ten sposób zyskasz przewagę wynikającą z dodatkowej motywacji do działania.

Ponieważ nic nie wpływa na skuteczność pracy tak dobrze, jak poczucie że to co robimy jest ambitne i ma większy sens.

Mam nadzieję że takie przedstawienie marketingu jest dla Ciebie wartościowe i nauczyłeś się czegoś nowego, lub zauważyłeś elementy, które do tej pory umykały Twojej uwadze.