Masz już konto? Zaloguj się
Artykuły

Nauka online w twojej firmie — jak to robić skutecznie?

Opublikowany 16 października 2023

W grudniu 2021 roku firma Goodhabitz zrealizowała w 13 europejskich krajach badanie pracowników umysłowych i zebrała odpowiedzi 14 671 respondentów. Pytania dotyczyły tego, jak i czego chcą się nauczyć pracownicy polskich i europejskich firm. Wielkość próby i wnioski płynące z tych danych są na tyle duża, że warto sprawdzić, co jest w środku tego badania.

Jak chcą się uczyć pracownicy?

Zacznijmy od pytania, które zadaje sobie wielu pracowników działów Human Resources oraz my sami: jaką formę nauki preferują europejscy pracownicy? 48% pytanych wskazało na odpowiedź “w praktyce”, a 37% odpowiedziało, że ma to być nauka online, szeroko rozumiana. Jednak to nie koniec, bo wyniki jednak nie sumowały się do 100% i można było zaznaczyć więcej niż jedną odpowiedź. Blended learning wybrało 21%, a pod tym hasłem kryje się nauka łącząca kontakt z nauczycielem czy szkoleniowcem z materiałami przerabianymi online.

Dla pracodawców trend nauki online jest oczywisty i rośnie jak na drożdżach, zwłaszcza w ostatnich latach. Mało tego - w ciągu 2-3 lat nauka online stała się rzeczywistością nawet tam, gdzie wcześniej wydawała się abstrakcją. Dzisiaj kursy spawania stali czy obróbki drewna nikogo nie szokują, ale 3-4 lata temu byłyby totalną innowacją, często wykpiwaną w branży.

Dzisiaj szkolenia online, zarówno narzędziowe, specjalistyczne, jak i te uczące kompetencji miękkich wydają się niezbędne jakby były z nami od zawsze. Świat nauki zmienia się w zawrotnym tempie.

Czego chcą uczyć się pracownicy?

Pracownicy wskazali jasno - chcemy nauki online, z maksymalną dawką praktyki ze wsparciem człowieka, który wskaże nam najlepsze praktyki i uchroni przed nauką rzeczy totalnie niemających sensu. Przejdźmy zatem do tego, czego chcemy się uczyć?

  • 31% osób chce się uczyć języków, przede wszystkim angielskiego, niemieckiego i hiszpańskiego. W świecie wielojęzycznych zespołów angielski jest podstawą do efektywnego funkcjonowania.
  • 29% osób wskazało kompetencje cyfrowe rozumiane szeroko, także jako programowanie czy projektowanie, posługiwanie się narzędziami cyfrowej pracy.
  • 26% osób chce rozwijać się w obszarze swojej produktywności, czyli pracować wydajniej i skuteczniej, aby kończyć zadania w krótszym czasie.

Kto powinien finansować rozwój pracownika?

To pytanie także padło w przytoczonych badaniach. Połowa ankietowanych uważa, że powinien to zrobić pracodawca. Po raz kolejny pokazuje to praktyczne podejście Polaków do swojej pracy i zarządzania budżetem.

Wniosek z tego płynie prosty: totalne pominięcie szkoleń dobranych do pracownika to prosty przepis na zmniejszające się zaangażowanie, a z czasem nawet chęć zmiany pracy. Pieniądze przeznaczone na potrzeby szkoleniowe powinny być niezbędnym punktem przy ustalaniu firmowego budżetu.

Na szczęście liczba firm świadomych konieczności dbania zarówno o rozwój swój, pracowników, jak i kolegów i koleżanek z zespołu systematycznie rośnie. Nikt totalnie niezainteresowany tym tematem nie dotarłby do tego miejsca artykułu, prawda?

Zaangażowanie pracowników w Polsce

Przeskoczmy na chwilę do raportu Zaangażowanie pracowników w Polsce w 2022 zrealizowanego w marcu 2022 roku przez firmę enpulse na grupie 8000 polskich pracowników. W tej grupie 12% przyznało “całkowite niezaangażowanie” w pracę, co oznacza, że realna liczba może być jeszcze wyższa, ponieważ w badaniach ankietowych, nawet anonimowych nie zawsze wskazujemy informacje świadczące o nas samych źle.

Dodatkowo 35% określiło swoje zaangażowanie jako “mniejsze niż przed rokiem”. Po drugiej stronie są pracownicy, którzy otwarcie doceniają, że mogą się nauczyć nowych umiejętności lub szlifować obecne w czasie pracy, w tym badaniu było ich 68%.

Człowiek niedopasowany swoją wiedzą, kompetencjami i mocą sprawczą do swojego stanowiska to niezwykle smutny widok. Instytut Gallupa oszacował koszt tego niezaangażowania w skali świata na 11% rocznego PKB.

Mamy zatem po jednej stronie pracodawców, którym zależy na większej satysfakcji pracowników, zwiększaniu ich wydajności, mniejszej rotacji a po drugiej pracowników, którzy chcą uczyć się praktycznie nowych kompetencji, pracować efektywniej i doceniają to, że mogą to zrobić w czasie pracy, a na dodatek sfinansować to z kieszeni pracodawcy.

Wygoda i oszczędność z eduweb dla firm

Doskonale to rozumiemy i jesteśmy blisko tych zmian. W ciągu ostatnich 16 lat z naszych materiałów uczyły się zespoły Allegro, justjoinit, IKEA, mBank, Asseco, Agora, PZU czy Grupa Pracuj. Od lat wspieramy duże korporacje, duże i średnie firmy oraz małe zespoły w rozwoju kompetencji cyfrowych czy zwiększaniu efektywności. Propozycja eduweb dla firm to biblioteka ponad 420 szkoleń w jednej subskrypcji, skierowana do małych, średnich i dużych firm.

W naszych zasobach znajdziesz zarówno szkolenia z programowania, designu, marketingu czy budowaniu produktów, ale także małe celowane warsztaty pokazujące możliwości narzędzi wydajniejszej pracy. 

Dodatkowo zapraszamy do nowej formy nauki - Sprintów. Ten format to dosłownie połączenie najskuteczniejszych i najbardziej pożądanych formatów edukacji przytoczonych we wcześniejszych badaniach.

Sprinty to krótkie 3 tygodniowe szkolenia, które uczą praktycznej umiejętności na przykład podstaw stylowania w Tailwind CSS, fotografii portretowej, użycia ChataGPT w pracy marketera, tworzenia autolayoutu w Figmie czy wdrożenia Midjourney w pracy designera.

W tym formacie cała grupa zainteresowanych rusza konkretnego dnia, otrzymuje jedną lekcję i zadanie dziennie, ale realizuje ją w dowolnym momencie. Prowadzący daje feedback do zadań, a także jest dostępny na spotkaniach na żywo. Wzajemne zaangażowanie uczestników pozwala utrzymać uwagę i poznać nowych ludzi w branży, a widoczne postępy każdego dnia motywują do dalszej nauki.

Sprinty dla pracowników Twojej firmy

W pakiecie firmowym każdy pracownik poza dostępem do całej biblioteki szkoleń, może wziąć udział w jednym sprincie miesięcznie. Dodatkowo otrzymacie dostęp do społeczności Ahoy, gdzie możesz dzielić się wiedzą, budować zawodowe relacje, zlecić wykonanie jakiegoś zadania lub umieścić swoje ogłoszenie rekrutacyjne.

W praktyce jeden Sprint to odpowiednik wiedzy, która kupiona jako osobne szkolenie potrafi kosztować nawet kilka tysięcy złotych. To wszystko w jednej płatności i z wygodnym przydzielaniem dostępów. W dodatku, dla największych firm, tworzymy szkolenia sprofilowane w kierunku ich potrzeb.

Czego nauczą się pracownicy Twojej firmy?

W eduweb podzieliliśmy naukę na tematyczne przestrzenie, w których znajdziesz ścieżki (zbiory kursów prowadzących od A do Z) oraz pojedyncze kursy, warsztaty i miniszkolenia. Te przestrzenie to:

  • Full Stack Development - miejsce w którym programiści mogą nauczyć się szerokiego wachlarza technologii w tym Tailwind CSS, Next.js, React, JavaScript, PHP i wielu innych.
  • Biznes&Automatyzacje - świat szkoleń no code, low code i budowania zyskownego projektu, startupu czy produktu. Poznasz tutaj Airtable, Make, Bubble, Keyboard Maestro, OpenAI, ChatGPT oraz praktyczne metody wdrożenia ich w swojej firmie.
  • Fotografia&Video - skierowana na naukę i szlifowanie kompetencji nowoczesnego, profesjonalnego dochodowego fotografa gotowego na każde wyzwanie. Przejdziemy od podstaw fotografii, przez fotografię studyjną, portretową, biznesową, mobilną, krajobrazową, oprogramowanie (Photoshop, Lightroom, Capture One, Affinity) po kwestie współpracowników, zarabiania, a nawet kalibrowania monitora.
  • Grafika&Motion - przestrzeń dla grafików, designerów, animatorów, artystów koncepcyjnych i fanów sztuk wizualnych. Tutaj poznasz od postaw takie narzędzia jak: Illustrator, InDesign, Blender, Affinity, Photoshop, narzędzia do modelowania 3D i After Effects.
  • UX, UI&Webdesign - krąg nauki dla rzemieślników cyfrowego piękna i użyteczności. Wśród kursów znajdziesz tematy brandingowe, typografię, podstawy UX i nowoczesny UI, a na deser Webflow, Figma i Framer.

Możesz samemu stworzyć ścieżkę nauki dla swojego pracownika i pomóc mu rozwinąć się zgodnie z jego kompetencjami oraz talentami. W innym scenariuszu może to zrobić sam pracownik lub jego manager. Dostęp do całej biblioteki szkoleń to droga do wykształcenia wiedzy w kilkudziesięciu zawodach pożądanych na rynku pracy.

Nowy benefit - dostęp do eduweb

Nasi dotychczasowi klienci korzystają z eduweb zarówno jako atrakcyjnego benefitu dla swoich pracowników, jak i nieodłącznego punktu rozwoju w szybko zmieniających się okolicznościach. Częstym scenariuszem jest wykupienie dostępu dla całej firmy np. 50 czy 200 osób i zaplanowanie różnych szkoleń dla wyspecjalizowanych działów. Programiści poznają nowe technologie pozwalające optymalizować kod czy wydajność aplikacji, dział kreacji pracuje nad nową stroną ucząc się web designu, marketing przerabia szkolenia z promocji produktu, a manager zwiększa kompetencji efektywnej pracy.

Wielokrotnie dostarczaliśmy wysoko oceniane szkolenia z technologii, które stały się trendem i standardem w branży rok, dwa czy trzy lata wcześniej. Trzymamy rękę na pulsie za Ciebie i aktualizujemy nasze szkolenia zgodnie z rynkowym zapotrzebowaniem.

Wypróbuj eduweb dla twojej firmy!

Jeśli chcesz uruchomić miesięczny trial dla swojego zespołu i przekonać się na własnej skórze jak powinna wyglądać edukacja XXI wieku, to nie czekaj dłużej! Wypełnij niezobowiązujący formularz, wybierz preferowany czas i formę kontaktu, a my skontaktujemy się z Tobą i uruchomimy testowy plan.

Niezależnie czy zakupisz jednocześnie 1000, 200 czy 20 dostępów, twoja firma może budować swoje kompetencje z eduweb.pl.