Masz już konto? Zaloguj się
Artykuły

Magia Druku Typograficznego, czyli Letterpress

Opublikowany 21 września 2023

Letterpress jest rodzajem druku wypukłego. Podobnie jak we fleksografii farba naniesiona jest na wypukłą formę drukową (pełniącą rolę pieczątki) i bezpośrednio odbijana na podłożu drukowym. Jest to jedna z najstarszych technik druku, dziś już praktycznie wyparta przez offset w wyniku rozwoju technologii poligraficzncyh. Ale nie znaczy to, że nie możemy korzystać z uroków Letterpressu, do których przejdziemy za chwilę.

Obecnie druk typograficzny jest nieopłacalny i posiada kilka ograniczeń hamujących proces kreatywny grafiki drukowanej tą technologią. W dodatku termin realizacji druku letterpresem jest znacznie dłuższy niż w offsecie z uwagi na przestarzałe maszyny w postaci ręcznych pras. Skomplikowany raster nie jest mile widziany, dlatego najlepiej drukować płaskie kolory korzystając wyłącznie z farb Pantone. Z uwagi na często wieloletni przebieg maszyn kolory mogą być nienasycone i częściowo przeźroczyste. Po co zatem w ogóle korzystać z takiej metody druku?

Fakt, że możemy odbijać wzory na papierze nie jest tym co tak naprawdę urzeka w Letterpressie. Cała magia polega na tym, że w wyniku użycia wypukłych form drukowych poza odbiciem koloru na podłożu dostajemy jednoczesne tłoczenie papieru, otrzymując efekt głębi. Tłoczenie ułatwia również rodzaj papieru, który jest stosowany w druku typograficznym. Jest to z reguły miękki, bawełniany papier o charakterystycznej strukturze, co ułatwia proces tłoczenia dając niesamowity efekt wizualny.

typodruk\_wizytowka

typodruk\_pudelko

Kolorowe i jednocześnie wklęsłe kształty dają wrażenie eleganckiego i eksluzywnego produktu. Typograficzne i oszczędne w grafikę wzory jakie możemy odbić w technice Letterpress wynikają z ograniczeń związanych z tą techniką druku, ale dzięki temu otrzymujemy jednocześnie wyszukane, minimalistyczne wzory, które dodatkowo wzbogacają i tak już bardzo elegancki produkt końcowy.

typodruk\_ornamenty

typodruk\_ornamenty\_2

Na etapie tworzenia projektu graficznego powinniśmy przede wszystkim wyobrazić sobie finalny rezultat wydruku, ponieważ monitor nie odwzoruje nam wytłoczeń, załamania światła, ani struktury papieru. Z uwagi na wypukłe formy drukowe stosowane w druku typograficznym (działające na tej samej zasadzie co wypukłe czcionki za czasów Gutenberga) nie możemy tworzyć gradientów, przejść tonalnych czy dodawać zdjęć do projektów. Pamiętajmy przede wszystkim o tych zasadach:

  • Używaj tylko kolorów z palety Pantone w oparciu o wzornik (!)
  • Tworząc kształty czy dobierając font unikaj drobnych, skomplikowanych elementów.
  • Tworząc pracę składającą się z kilku kolorów pamiętaj, że do każdego koloru potrzebna jest osobna forma drukowa. Dla każdego z kolorów stosuj osobną warstwę
  • Nie umieszczaj elementów na krawędziach strony, ponieważ istnieje wtedy ryzyko pofalowania brzegów kartki.
  • Nie dodawaj zdjęć. Korzystaj z wektorów i tekstu.
  • Dopytaj drukarnie o minimalne grubości kresek oraz minimalne wielkości tekstu i kresek w kontrze.
  • Nie twórz apli czyli większych przestrzeni krytych kolorem.

Z przesłanego projektu drukarnia tworzy matrycę (formę drukową) osobno dla każdego koloru. Po zamontowaniu formy na maszynie drukarz ręcznie aplikuje farbę na cylinder. Gumowe wałki drukowe zbierają farbę z cylindra i rozprowadzają na matrycy, która odbija wzór na podłożu tworząc jednocześnie tłoczenie pod wpływem docisku matrycy do papieru. Jeżeli projekt składa się z kilku kolorów należy zdjąć matrycę, umyć maszynę i wałki, założyć nową matrycę dla kolejnego koloru i rozpocząć cały proces jeszcze raz.

Oryginalna maszyna napędzana jest siłą mięśni ludzkich, a konkretnie nogą operatora. Podawanie papieru odbywa się ręcznie. Poniżej pozwoliłem sobie udostępnić link do krótkiego filmu przedstawiającego pracę operatorki maszyny do druku typograficznego:

https://www.youtube.com/watch?v=xM8FN0-M\_LU

Letterpress wykorzystywany jest przy małych nakładach, głównie z uwagi na czasochłonny proces produkcji i wysokie koszta. Ponieważ coraz mniej drukarni oferuje takie usługi i fakt, że ilość tradycyjnych pras typograficznych jest również znikoma, druk typograficzny jest usługą ekskluzywną i nie zawsze można sobie na nią pozwolić. Ale o kalkulację cenową zawsze warto zapytać. Rodzaje produktów jakie powstają przy pomocy Letterpressu to między innymi:

  • Wizytówki
  • Zaproszenia
  • Etykiety ozdobne, zawieszki
  • Certyfikaty
  • Podkładki

W tym wpisie to wszystko. Mam nadzieję, że udało mi się zachęcić Was do przetestowania tej techniki druku na kilku realizacjach. Efekt napewno Was nie zawiedzie. Pamiętajcie o tym, aby dopytać drukarnie o szczegóły techniczne i do dzieła! ;)